آموزش تاسیسات ساختمان

آموزش نکات قابل توجه در رابطه با بهداشت آب و فاضلاب ،نگهداری و تعمیر موتورخانه ،نگهداری از تاسیسات ، شوفاژ ، شیر آلات ، بهداشت آشپزخانه ، حمام و توالت و …

آموزش تاسیسات ساختمان

آموزش نکات قابل توجه در رابطه با بهداشت آب و فاضلاب ،نگهداری و تعمیر موتورخانه ،نگهداری از تاسیسات ، شوفاژ ، شیر آلات ، بهداشت آشپزخانه ، حمام و توالت و …

امرزوه در بسیاری منازل از پکیج های دیواری استفاده میشود که وظیفه آن فراهم کردن همزمان آب گرم و گرمایش ساختمان میباشد. در ساختار پکیج های شوفاژ دیواری، به دلیل وجود نوسان دما از منبع انبساط استفاده میشود که وظیفه آن جذب آب افزایش یافته در هنگام بالا رفتن فشار آب در مدار گرمایشی و جلوگیری از آسیب به اتصالات و لوله ها در مقابل فشار سیستم میباشد. گاهی پیش کی آید که این قطعه در پکیج های دیواری دچار خرابی و مشکل شود. در این مقاله قصد داریم به بررسی نحوه تنظیم و تعمیر منبع انبساط در پکیج های دیواری بپردازیم.

اگر در تعمیرات تخصص کافی ندارید بهتر است قبل از انجام هر کاری از یک متخصص در این زمینه کمک بگیرید تا از پیش آمدن مشکلات احتمالی جلوگیری شود. اما اگر همچنان اصرار به بررسی مشکل توسط خودتان دارید، این مقاله به شما کمک خواهد کرد. هنگامی که درپوش پکیج را باز میکنید، در قسمت انتهایی پکیج و یا در کنار آن، منبع انبساط قرارگرفته است که با توجه به ساختار مخزنی (بشکه ای) آن کاملا قابل شناسایی میباشد. نکته قابل توجه در مورد این منابع آن است که، در صورت هر نوع خرابی در منبع های انبساط تنها راه حل ممکن تعویض این منابع میباشد. اما در صورتی که مشکلات مرتبط با منبع انبساط پکیج عوامل بیرونی (گرفتگی مسیر منبع،آب دادن زیر منبع انبساط گرفتگی مسیر لوله و یا شیلنگ رابط و...) باشند، میتوان نسبت به تعمیر اقدام نمود.

نحوه تست منبع انبساط

جهت اطمینان از خرابی منبع انبساط، ابتدا باید با سر پیچ گوشتی کمی به سوزن والو منبع انبساط فشار وارد نمایید. درصورتی که از آن هوا خارج شود، بدان معناست که منبع انبساط سالم میباشد. اما اگر از آن آب خارج شود، منبع انبساط خراب شده و باید تعویض گردد. گاهی نیز ممکن است هیچ یک از آب و هوا خارج نشوند، که در این حالت ممکن است هوای داخل منبع خالی شده باشد. توجه داشته باشید که قبل از بررسی این سوزن، ابتدا باید نسبت به تست و بررسی باز بودن شیلنگ و یا لوله رابط منبع انبساط اقدام نمایید. 

میزان فشار باد استاندارد در منابع انبساط پکیج

منبع انبساط در هر پکیج، با توجه به مدل و توان حرارتی آن پکیج متفاوت میباشد. اما این تفاوت در انواع منبع انبساط، تاثیری در میزان فشار هوای استاندارد ندارد. بدین صورت که هرچه میزان این منبع بزرگتر و یا کوچکتر باشد تفاوتی در میزان بار و فشار مورد نیاز برای منابع ایجاد نمی کند و تمامی منابع در صورتیکه از هوای معمولی پر شده باشند باید بین 0.9 تا 1 بار فشار در قسمت هوای خود داشته باشند.این میزان میتواند بین 0.8 تا 1.2 نیز باشد. در صورتی که به جای هوای معمولی از ازت استفاده شده باشد، فشار در قسمت هوای منبع انبساط باید بین 0.7 تا 1 بار باشد. جهت اندازه گیری میزان فشار موجود در منابع انبساط، باید از بار سنج های مخصوص استفاده شود. همچنین می توان هنگامی که مدار خاموش و آب داخل آن کاملا سرد است، با بستن یک فشارسنج معمولی بر روی شیر سوزنی منبع انبساط میزان هوای موجود در منبع را اندازه گیری نمود.

نحوه تنظیم فشار منبع انبساط در پکیج

برای انجام این کار به یک تلمبه باد نیاز دارید. زمانی که میزان فشار در منبع انبساط پایین باشد، همانند زمانی که دوچرخه خود را با تلمبه باد می کنید باید اهرم تلمبه را روی شیر سوزنی قرار داده و باد بزنید. این کار را باید تا زمانی که میزان فشار به مقدار مناسب برسد ادامه دهید. در این حین باید مرتبا با استفاده از فشارسنج مقدار هوا را بررسی شود تا بیشتر از یک بار در منبع وارد نگردد. زیرا اضافه بار داخل منبع می تواند فرآیند حرکت آب در مخزن را تحت تاثیر قرار دهد.

گرفتگی لوله رابط منبع انبساط و نحوه برطرف کردن آن

در صورتی که دلیل خرابی منبع، گرفتگی مسیر لوله و یا شیلنگ رابط باشد، ابتدا باید لوله رابط را باز کرده و با استفاده از اسیدی سبک مانند جوهر نمک یا سرکه نسبت به تمیز کردن لوله اقدام نمایید. سپس لوله را دوباره سر جای خود ببندید. توجه داشته باشید که ممکن است در محل بسته شدن لوله رابط بر روی مدار گرمایش و یا زیر خود منبع، نشتی وجود داشته باشد. در این صورت ممکن است لورینگ خراب شده و یا مهره شل شده باشد. برای حل این مشکل نیز میتوان اقدام به محکم کردن مهره و یا تعویض اورینگ نمود. گاهی نیز ممکن است خود رابط خراب شده باشد، که در این حالت نیز با تعویض رابط مشکل به طور کامل برطرف میشود.

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی