آموزش تاسیسات ساختمان

آموزش نکات قابل توجه در رابطه با بهداشت آب و فاضلاب ،نگهداری و تعمیر موتورخانه ،نگهداری از تاسیسات ، شوفاژ ، شیر آلات ، بهداشت آشپزخانه ، حمام و توالت و …

آموزش تاسیسات ساختمان

آموزش نکات قابل توجه در رابطه با بهداشت آب و فاضلاب ،نگهداری و تعمیر موتورخانه ،نگهداری از تاسیسات ، شوفاژ ، شیر آلات ، بهداشت آشپزخانه ، حمام و توالت و …

۴ مطلب در تیر ۱۳۹۹ ثبت شده است

اگر در منزل خود توالت فرنگی دارید،قطعا بارها پیش آمده است که به صورت های مختلف ایراد پیدا کند. در این مقاله قصد داریم تا مشکلات توالت فرنگی را بررسی و راهکارهای برطرف کردن این مشکلات را عنوان نماییم.توالت فرنگی هم مانند سایر تاسیسات منزل در طول زمان دچار خرابی می شود و احتیاج به سرویس دارد که البته پیشنهاد می شود سرویس و تعمیر توالت فرنگی را تا آنجا که ممکن است به متخصص این کار واگذار نمایید تا از زیان های احتمالی جلوگیری شود. اما اگر همچنان اصرار دارید خودتان تعمیرات را انجام دهید،با ما همراه باشید.

آموزش تعمیر توالت فرنگی

دلابل خرابی در توالت فرنگی عبارتند از :

  1. صحیح عمل نکردن سیفون که باعث پخش شدن بوی نا مطبوع و همچنین عدم تخلیه صحیح توالت فرنگی می شود
  2. گرفتگی لوله توالت فرنگی در اثر افتادن اشیا مانند گوشی موبایل ، طلا ، دستمال کاغذی و...
  3. کم بودن حجم آب داخل تانک فرنگی
  4. خرابی فلوتر
  5.  خرابی پمپ تخلیه
  6.  خرابی پرکن
  7. مشکل شترگلویی
  8. نشتی توالت فرنگی
  9. مشکلات پیچ ها و اتصالات داخلی

چطور سیفون توالت فرنگی را تعمیر کنیم؟

 تنظیم سطح آب داخل سیفون توسط قطعه ای به نام شناور انجام میشود که این قطعه به نوعی دستور توقف پر شدن مخزن سیفون را صادر می کند. در برخی مواقع، به علت فرسودگی شناور یا اجزای متصل به آن، این نقش به درستی ایفا نمی شود.در این زمان باید شیر شناور و یا اجزای آن تعمیر شوند که به صورت زیر است :

  • در صورتی که واشر لاستیکی آب بندی واقع در انتهای سوپاپ خراب شده باشد، بعد از بستن شیر فلکه ورودی آب مخزن، با باز کردن شیر شناور از بدنه مخزن و پس از آن، خارج کردن پین از بدنه شیر سه راهه، اهرم و سوپاپ از شیر سه راهه جدا می شود و می توان واشر لاستیکی آب بندی را تعویض نمود.سپس، باید سوپاپ و اهرم را داخل شیر سه راهه و پین را در جای خود قرار دهید و شیر شناور را به مخزن متصل کنید. در نهایت،عملکرد شیر شناور را پس از باز کردن  فلکه آب ورودی آزمایش نمایید.
  • سوراخ شدگی گوی توخالی شناور و نفوذ آب به داخل آن،باعث کنترل نشدن سطح آب و سرریز آب از مخزن میشود که در این حالت باید بعد از قطع آب نسبت به تعویض گوی اقدام کنید.
  • خورده شدن سطح نازل شیر سه راهه باعث عدم آب بندی شیر شناور میشود و درنهایت موجب سرریز شدن آب از مخزن می گردد. در این صورت، بایستی شیر شناور را تعویض کرد.
  • در صورت گرفتگی مجرای شیر شناور و عدم امکان ورود آب به مخزن، بعد از بستن شیر فلکه آب ورودی به مخزن، باز کردن شیر شناور از مخزن و خارج نمودن پین و سوپاپ از شیر سه راهه، به وسیله یک سوزن مناسب نسبت به باز کردن روزنه اقدام کنید.
  • یکی دیگر از علل عمده سرریز شدن آب از مخزن ها شکسته شدن و جدا شدن بوشن دنده شده گوی شناور است که بایستی نسبت به اتصال بوشن به بدنه گوی توخالی اقدام کرد.

خرابی سیفون

چرا سیفون توالت فرنگی دچار مشکل میشود ؟

یکی از دلایل اصلی کار نکردن سیفون توالت فرنگی، آب بندی ضعیف آن میباشد. در صورت عدم آب بندی استاندارد، آب مخزن به طور مداوم تخلیه خواهد شد.دلیل بعدی،تنظیم نبودن شدت جریان آب ورودی فلوتر و همچنین گیر کردن اهرم قطع کن شناور فلوتر به علت جرم گرفتگی است که عملکرد نامناسب سیفون را به دنبال خواهد داشت.

اگر دریچه تخلیه آب به درستی عمل نکرده و به موقع بسته نشود،باعث می شود که سیفون توالت فرنگی عملکرد درستی نداشته باشد.همچنین عدم کارکرد صحیح و استاندارد پمپ تخلیه نیز این مشکل را به وجود خواهد آورد.نکته بعدی این است که،حجم مخزن نگهداری آب در تخلیه صحیح بار از کاسه توالت فرنگی نقش زیادی دارد، استفاده از توالت فرنگی هایی با حجم ذخیره سازی کم آب در مخزن، باعث بروز مشکلاتی در سیفون توالت فرنگی می شود.

عدم تنظیم پیچ ها و یا زنجیر مکانیزم تخلیه هم به نوبه خود می تواند یکی از دلایل خرابی سیفون تلقی شود.همچنین تخلیه نشدن آب به علت ایراد پیچ ها، گیر کردن بدنه ی اهرم در تانک و بلند بودن طول زنجیر سبب بروز اشکال در سیستم توالت فرنگی میگردد. عدم تخلیه سریع آب موجود در توالت، می تواند ناشی از وجود اشکال در شترگلو باشد. توجه شود که این مشکل با بستن زانویی اضافه در شترگلو و یا نبود ونت خشک به وجود می آید.

موارد لازم جهت تنظیم سیفون توالت فرنگی :

  • تنظیم شدت جریان آب ورودی فلوتر

  • تنظیم پیچ ها و زنجیر مکانیزم تخلیه

  • آب بندی سیفون
  • اتصال ورودی دور شور فرنگی به خروجی آن
  • قرار دادن شیلنگ سرریز آب در داخل لوله سرریز آب
  • آماده سازی پمپ تخلیه
  • جانمایی مناسب اهرم قطع کن شناور فلوتر و اطمینان از عدم برخورد آن به سایر اجزا
  • قرار دادن دریچه دو زمانه در حالت بسته

اگر موارد بالا را انجام دهید، سیفون توالت فرنگی شما تنظیم شده و میتوانید تا حد زیادی از عملکرد درست آن مطمئن باشید.البته گاهی بعلت مستهلک شدن توالت فرنگی،تعمیر آن امکان پذیر نبوده و یا بسیار مشکل است.در این زمان بهتر است به فکر تعویض آن باشید.همچنین اگر قادر به اجرای موارد ذکر شده نبودید،باید از یک متخصص کمک بگیرید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ تیر ۹۹ ، ۱۵:۳۶
متخصص

علت بوی بد فاضلاب

 

حتما برایتان پیش آمده است که در برخی ساختمان ها بوی بد چاه فاضلاب به مشامتان برسد و از خود بپرسید علت بوی بد چاه فاضلاب ناشی از چیست و چگونه می توان مانع از انتشار بوی بد چاه از آپارتمان، ساختمان ها و ... شد؟ با ما همراه شوید تا با ارائه توضیحات مختلف از جمله این موضوع را باهم بررسی نماییم.

بوی بد فاضلاب نشان دهنده نشت گاز سمی سولفید هیدروژن یا گاز فاضلاب به داخل منزل میباشد.این بو می تواند دائمی باشد و یا فقط در زمانهای مختلفی به مشام برسد ، می تواند بسیار غلیظ باشد و یا بوی رقیقی داشته باشد. همانطور که شما هم احساس کرده اید این بو می تواند بویی شبیه بوی  تخم مرغ  گندیده داشته باشد و در آشپزخانه ، توالت ، حمام و یا هرجای دیگر از ساختمان به مشام برسد.دلایل به وجود آمدن این بوها عبارت اند از :

  • کهنه شدن چاه فاضلاب: خوشبختانه با وجود لوله های فاضلابی نصب شده در ساختمان های تهران، کمتر کسی دارای چاه فاضلاب است. اما اگر در خانه چاه فاضلابی دارید، کهنه و قدیمی شدن آن می تواند علت بوی فاضلاب در آپارتمان باشد.
  • پر شدن چاه فاضلاب: چاه های فاضلاب موجود در ایران در زیر ساختمان است و چون درب این چاه ها فاصله زیادی از سطح زمین دارد پس تشخیص پر شدن آن کار هر کسی نیست و نیاز به متخصص دارد تا با دستگاه این کار را انجام دهد. گاهی لازم است از یک شرکت تخلیه چاه بخواهید چاه فاضلاب ساختمانتان را بررسی نماید.
  • نشت چاه فاضلاب: گاهی اوقات پر شدن چاه و همچنین تخلیه نکردن آن سبب ایجاد بوی نامطبوع می گردد.
  • گازهای سپتیک: فاضلاب داخل چاه همواره به وسیله باکتری های موجود در حال تجزیه شدن است و این کار سبب تولید گازهایی با نام متان، آمونیاک و… می گردد که به مجموعه این گازها “سپتیک” می گویند. این گازها در غلظت های پایین باعث ایجاد بوی فاضلابی می شوند که گاهی اوقات شما آنها را استشمام می کنید اما در غلظت های بالا می تواند باعث صدمه دیدن به دستگاه تنفسی انسان شوند.
  • خشک بودن شتر گلویی: نقش اصلی شتر گلو یا لوله خمیده در لوله کشی ساختمان ها، جلوگیری از خروج این گازها و رفع بوی زننده فاضلاب می باشد. اما در مواردی به دلیل نبود آب در این لوله گازها از آن خارج می شوند. در واقع اگر در خمیدگی این لوله آب وجود نداشته باشد این اتفاق می افتد. چرا که وجود آب باعث می شود، زمانی که گازها قصد خروج از لوله را دارند، داخل آب حل شوند. پس همواره داخل این لوله آب بریزید.
  •  گیر کردن مواد غذایی در لوله آشپزخانه: شستشوی ظروف روغنی و همچنین وارد کردن مواد غذایی به داخل لوله، باعث می شود به مرور زمان این مواد در یک جا انباشته شوند و به دلیل فاسد بودن بوی بدی را در محیط پراکنده کنند.به همین دلیل از ریخته شدن پسماند غذاها در چاه ظرفشویی خودداری کنید.
  • انباشته شدن مواد زائد داخل شتر گلویی: گاهی اوقات خود این شتر گلویی علت بوی فاضلاب در آپارتمان است. چون مواد زائدی که در خمیدگی این لوله جمع می شوند، با گذر زمان به دلیل فاسد بودن باعث نشت بوی فاضلاب می شوند. برای از بین بردن این بو کافی است از فلاش تانک استفاده نمایید.

خطرات بوی ناخوشایند گاز فاضلاب

گاهی بوی زننده ای  که از چاه ها ی منزل به مشام شما میرسد، ممکن است خطرناک بوده و آسیب‌های جبران ناپذیری را در پی داشته باشد که نیازمند برطرف نمودن سریع آن است.یکی از این خطر ها، خطر گاز سمی متان است که گاهی به مقدار کم در این گازهای بد بو یافت میشود.این گاز بسیار خطرناک است،زیرا می‌تواند موجب انفجار و یا سبب خفگی (محرومیت از اکسیژن) کشنده و مهلک شود. محتوای فاضلاب نیز می‌تواند مقادیر کم و ناچیزی گاز هیدروژن سولفید داشته باشد که بعداً می‌تواند به سلامتی فرد آسیب برساند.

خطر بعدی عفونت باکتریایی است . بوی گاز فاضلاب در خانه می‌تواند موجب عفونت باکتریایی شود که مستقیماً بر سینوس‌ها تأثیر می‌گذارد.

هم چنین این گاز می‌تواند منجر به هاگ‌های کپکی نیز بشود که در مقابل باعث مشکلاتی همچون آسم، حساسیت‌ها، خارش‌ها و سوزش‌های پوستی خواهد شد.

چطور بوی بد فاضلاب را از بین ببریم؟

  • آب با سرکه و جوش شیرین
     برای این روش به نصف لیتر آب گرم، کمی سرکه و جوش شیرین نیاز دارید .آب را به کاسه به همراه ۲۰۰ میلی لیتر سرکه اضافه کنید و۱۰۰ گرم جوش شیرین اضافه کنید.سریعا مخلوط را در فاضلاب ریخته و پس از نیم ساعت، یک لیتر آب جوش بریزید.همانطور که می‌بینید، این روشی مقرون به صرفه و ساده برای خلاص شدن از بوی بد ناشی از فاضلاب آشپزخانه تان است. همچنین می‌توانید از این کار برای بوی زننده حمام و توالت استفاده کنید.
  • محلول نمک، یخ و لیمو
     با استفاده از این روش می توانید مواد فاسدی را که در لوله گیر کرده اند را از بین ببرید. یخ های تکه تکه شده را به اطراف لوله فاضلاب ریخته، سپس 1 تا 2 پیمانه نمک را داخل لوله بریزید. از پوست لیمو هم برای معطر کردن لوله استفاده کنید تا لوله  تا بوی مرکبات بگیرد.
  • استفاده از آب و مخمر
     تنها چیزی که نیاز دارید یک مخمر نان و آب است.یک فنجان آب جوش را به یک بسته مخمر اضافه و بگذارید حل شود. مخلوط را در فاضلاب آشپزخانه بریزید و بگذارید تمام شب بماند. این ترفند ساده و ارزان نیز می تواند در حمام و رختشوی خانه به کار رود.
  • جوش شیرین و سرکه سفید 
    این روش تقربا مشابه گزینه اول است، اما فرآیند آن کمی متفاوت است. یک فنجان جوش شیرین را زمانی که خشک است ،درون فاضلاب بریزید.یک ظرف کوچک سرکه سفید اضافه کنید، که بلافاصله شروع به فوم می شود. بعد از 15 دقیقه، کمی آب به پایین سرازیر می شود. این مراحل ساده هر گونه بوی بد را از فاضلاب آشپزخانه از بین خواهد برد.

چطور از ایجاد بوی بد در آشپزخانه جلوگیری کنیم؟

اساسی ترین توصیه، اجتناب از شستن هر گونه مواد باقیمانده در فاضلاب است.همچنین شوینده هایی که برای شستن ظرف‌ها به کار می‌روند می‌توانند باعث ایجاد چسبیدن غذا به لوله‌ها شوند. برای جلوگیری از وقوع این اتفاق با پیروی از برخی از مراحل ذکر شده استفاده از جوش شیرین میتواند موثر باشد.

در صورتی که روش های خانگی ذکر شده برای حل مشکل شما کارساز نبود،بهتر است از یک شرکت لوله بازکنی برای حل این مشکل کمک بگیرید.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ تیر ۹۹ ، ۱۶:۱۶
متخصص

ممکن است مسدود شدن چاه آشپزخانه را قبلا تجربه کرده باشید . همانطور که حدس میزنید گرفتگی چاه بسیار ناراحت کننده و همانند کابوس است. 

این مشکل به چه دلایلی بوجود می آید؟

  1. افتادن جسم خارجی به داخل لوله که باعث گرفتگی لوله کف آشپزخانه می‌شود. گرفتگی کفشور آشپزخانه مانع از شست و شوی کف آشپزخانه شده و شما را دچار دردسر می‌کند.
  2. رسوب گرفتگی لوله به دلیل شستن ظروف غذایی و ریخته شدن پسماندهای چرب و روغنی و همچنین ریخته شدن موها در چاه یکی دیگر از علت ها میباشد.
  3. در صورتی که ساختمان شما نوساخت باشد امکان دارد که در حین ساخت و ساز ، مصالح و سیمان داخل چاه ریخته شده باشد .
  4. یکی دیگر از عوامل گرفتگی چاه ، اصولی نبودن شیب و یا کوچک بودن لوله ها میباشد .
  5. ممکن است مشکل از قسمت دیگری باشد و به دلیل مشترک بودن با لوله آشپزخانه گرفتگی به وجود آمده باشد .
  6. در صورتی که چاه فاضلاب کل ساختمان پر شده باشد ، این مشکل بجود خواهد آمد. 

گاهی ممکن است علتی غیر از موارد ذکر شده داشته باشد که این مورد توسط متخصصان بررسی میشود .در نتیجه تمامی این موارد باعث جلوگیری از نفوذ آب در چاه شده و باعث سر ریز شدن چاه می‌شوند.

در این حالت چه کنیم ؟

 

در بعضی موارد که گرفتگی لوله ها زیاد نباشد میتوانید از یک سیخ کبابی باریک استفاده کنید و یک طرف آنرا در انتها به شکل قلابی کوچک خمیده کنید، سپس به داخل راه آب بفرستید . سعی کنید تمام موها و چربیهای کثیف و نامطبوع را بیرون بکشید. به یاد داشته باشید باید سعی کنید محتویات لوله را بیرون بکشید نه اینکه بیشتر هل دهید و به پایین بفرستید، وقتی در حد ممکن محتویات را بیرون کشیدید، حالا به مقدار کافی آب داغ داخل راه آب بریزید ،به این روش به راحتی لوله شما باز میشود.

روش بعدی برای باز کردن لوله ها ، استفاده از محلول های خانگی میباشد .محلول سرکه و جوش شیرین یکی از مناسب ترین محلول ها برای این کار است .ترکیبی از یک سوم فنجان نمک و یک سوم فنجان سرکه درست کنید و بدون اتلاف وقت و قبل از تمام شدن جوشش ترکیب آنرا داخل فاضلاب بریزید سپس با یک دستمال بزرگ سوراخ فاضلاب را مسدود کنید. این کار را باید به سرعت انجام دهید و مانع از خروج محلول از داخل چاه به بیرون شوید. حدود یک الی دو ساعت بهتر است محلول داخل چاه به همین شکل بماند. بعد از گذشت این زمان میتوانید با آب جوش لوله را شست و شو دهید . در این روش بهتر است احتیاط کرده و از ماسک استفاده کنید .

 

 

یکی دیگر از روش های خانگی استفاده از مخلوط نمک و جوش شیرین است.این دو ماده را به نسبت یکسان با هم ترکیب کنید و در چاه مسدود شده بریزید. این ترکیب باعث از بین رفتن مقدار زیادی از جرم ها وچربی های داخل لوله میشود . بعد از گذشت پانزده دقیقه آب جوش بریزید.

 

روش بعدی استفاده از جوهر نمک است . این روش کمی خطرناک بوده و لازم است حتما از دستکش و ماسک استفاده کنید . همچنین مراقب چشم های خود باشید که گازی ناشی از جوهر نمک به شما آسیبی نرساند. در صورتی که از محلول خانگی جواب نگرفتید سراغ این روش بروید . 

حدود یک سطل آب سرد را با دو الی سه فنجان جوهر نمک ترکیب کنید. این کار را با احتیاط کامل انجام دهید و سپس داخل لوله بریزید. بعد از گذشت نیم ساعت با آب داغ لوله را بشویید.این روش را میتوانید مجددا تکرار کنید اما برای خانه هایی که لوله کشی های فرسوده و قدیمی دارند به هیچ عنوان پیشنهاد نمیشود .

توجه : محلول های لوله بازکن یا محلول های چاه‌ بازکن در ترکیب با گازهای داخل چاه می‌تواند خطر ساز شود لطفا در مصرف آن ها زیاده روی نکنید.

استفاده از تلنبه دستی خانگی یکی دیگر از روش های معمول برای حل این مشکل میباشد .

 

 

در نهایت اگر با روش های بالا  و راهنمایی های گفته شده نتوانستید مشکل گرفتگی چاه را برطرف کنید، بهتر است از یک شرکت لوله بازکنی سیار که در این زمینه تخصص دارد کمک بگیرید .این شرکت ها از روش های حرفه ای و دستگاه های پیشرفته همچون دستگاه فنر برقی استفاده میکنند. دستگاه فنر برقی انواع مختلفی دارد و به راحتی هر نوع چاه گرفتگی را برطرف میکند ، حتی گرفتگی هایی که به دلیل وجود مصالح ساختمانی و سیمان در لوله باشد.

توجه داشته باشید که دستگاه فنر برقی دو نوع دریل و ژنراتور دارد ، که نوع دریل قدیمی بوده و قدرت آنچنانی ندارد . همچنین باعث کثیف کاری و ضربه زدن به لوله میشود. به همین دلیل سعی کنید از متخصصانی کمک بگیرید که از دستگاه فنر برقی ژنراتور استفاده میکنند. این دستگاه بسیار قدرتمند بوده و بدون هیچ نوع آسیبی به لوله ، گرفتگی چاه را برطرف خواهد کرد .

با نکات گفته شده ، به راحتی میتوانید مشکل گرفتگی چاه در منزل خود را حل نمایید .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ تیر ۹۹ ، ۱۷:۴۳
متخصص

قبل از هرنوع توضیحی لازم به ذکر است که انواع مختلفی از شیرآلات وجود دارند و روش تعمیر هرکدام متفاوت میباشد .در این مقاله میخواهیم در رابطه با رفع چکه در شیرآلات کلاسیک (پیچی قدیمی) و شیرآلات اهرمی صحبت کنیم . برای حل این مشکل مراحل زیر را بررسی میکنیم :

بررسی علت نشتی

به‌طور کلی چکه کردن شیر آب می‌تواند دلایل گوناگونی مانند زنگ زدگی، جمع شدن مواد معدنی و رسوبات، آسیب کارتریج، خراب شدن واشر و… داشته باشد. توجه داشته باشید که که اگر شیرآلات شما اهرمی است به احتمال زیاد مشکل از کارتریج است و باید به سراغ این بخش بروید و اگر شیرآلات شما پیچی یا کلاسیک است نشت آب می‌تواند ۲ دلیل داشته باشد. اول اینکه واشر شیر خراب شده که می‌توان آن را تعویض کرد. دلیل دوم خرابی مغزی است که در این صورت باید با یک مغزی جدید جایگزین شود.

رفع نشت آب در شیرآلات اهرمی

این نوع از شیرآلات به ندرت خراب می‌شوند و چکه می‌کنند. در صورت خراب شدن ، تنها راه ، تعویض کارتریج است. البته خراب شدن کارتریج بسیار نادر میباشد ، به همین دلیل ممکن است پس از خراب شدن نتوانید به آسانی عین کارتریج شیرآلاتتان را در بازار پیدا کنید. اما در هر صورت مراحل تعویض کارتریج در شیرآلات اهرمی به این ترتیب است:

۱.  ابتدا باید درپوش شیر را پیدا کنید. این درپوش برخلاف شیرآلات فلکه‌ای بسیار کوچک میباشد. گاهی در جلوی شیر قرار دارد و دارای ۲ علامت کوچک آبی و قرمز است. گاهی هم در پشت شیر قرار گرفته و هیچ رنگی روی آن مشاهده نمی کنید. در هر صورت توسط نوک چاقو یا هر جسم نوک تیز آن را بیرون بیاورید.

۲. توسط آچار آلن پیچ کوچک پشت درپوش را باز کنید. با اندکی فشار می توانید اهرم شیر را به راحتی  از جای خود بیرون بیاورید.

۳. اکنون یک درپوش از جنس کروم جهت زیبایی شیر مشاهده می‌کنید. این درپوش را توسط دست می‌توانید بچرخانید و باز کنید.

۴. در این مرحله با یک پیچ زردرنگ روبرو می شوید. برای باز کردن این پیچ نیاز به آچار خواهید داشت. آچار را روی اندازه دقیق تنظیم کرده و با دقت آن را خلاف جهت عقربه‌های ساعت باز کنید.

۵. اکنون کافی است کارتریج را با دستان خود بیرون کشیده و با یک کارتریج نو تعویض کنید. دقت کنید که خارهای کارتریج که روی بدنه شیر قرار می‌گیرد را در جای خود قرار دهید.

۶. مراحل طی شده را به صورت برعکس طی کنید. اکنون شیر شما باید درست شده باشد. می‌توانید جریان اصلی آب را باز کرده و از یک فضا بدون صدای چکه شیر آب لذت ببرید.

 

رفع نشت آب در شیر آلات اهرمی

 

رفع نشت آب در شیرآلات پیچی

همان‌طور که گفتیم، چکه این نوع شیرآلات به ۲ دلیل می باشد. اگر واشر شیر خراب شده باشد باید واشر را تعویض کرد. اما در صورتی که مغزی شیر به کلی خراب شده یا هرز شده باشد، در این حالت نیز باید مغزی عوض شود. در ادامه روش انجام هر یک از این دو تعویض را یاد خواهیم گرفت :

برای تعویض واشر شیرآلات کلاسیک به ۲ ابزار نیاز دارید. پیچ گوشتی و آچارفرانسه. بعد از آماده کردن این ابزار مراحل زیر را طی کنید:

۱. قبل از هر چیز شیر اصلی آب را ببندید یا  فلکه اصلی آب را قطع کنید تا زمانی که  تعمیر شیر آب به پایان برسد.

۲. ابتدا درپوش شیر را توسط نوک پیچ گوشتی یا چاقو بیرون بیاورید. این درپوش معمولاً با رنگ‌های آبی و قرمز برای تشخیص آب سرد و گرم مشخص است. پس از باز کردن درپوش با یک پیچ کوچک روبرو می شوید. این پیچ را توسط پیچ گوشتی باز کنید. ممکن است با گذشت زمان این پیچ زنگ زده باشد و رسوبات مانع از باز کردن آن شود. می توانید با از چند ضربه ملایم آچار به پشت پیچ گوشتی برای شل کردن پیچ و سست کردن رسوبات استفاده کنید.

۳. اکنون می‌توانید فلکه را بیرون بکشید. پس از بیرون آوردن فلکه، مغزی شیر را مشاهده خواهید کرد که زردرنگ است. آچار فرانسه را در اطراف مغزی محکم کرده و خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید. پس از باز کردن مغزی کار اصلی شما تمام شده است.

۴. در این مرحله معمولاً با یک واشر پلاسیده روبرو می‌شوید. گاهی اوقات واشر آن‌قدر خورده شده که به قطعات کوچک تبدیل شده و به داخل شیر آب افتاده است. توسط پیچ گوشتی این قطعات را بیرون بیاورید. پیشنهاد می‌کنیم اندکی فلکه آب را باز کنید تا جریان آب قطعات اضافی واشر را بیرون بیاورد. مراقب باشید تنها اندکی آب را باز کنید.

۵. واشر توسط یک پیچ کوچک به مغزی متصل می‌شود. در اغلب شیرآلات این پیچ دوسو یا چهارسو می باشد. اما در برخی دیگر پیچ چندضلعی استفاده شده و لازم است توسط انبردست یا آچار باز شود. اغلب با هر نوع پیچ گوشتی می‌توان این پیچ را باز کرد.

۷. پیچ را باز کرده و بقایای واشر را دور بیندازید. اکنون واشر جدید را در جای خود قرار دهید. سعی کنید واشری تهیه کنید که انعطاف پذیر باشد. پس از قرار دادن واشر، پیچ آن را محکم کنید.

۸. اکنون مراحل ذکر شده را به صورت برعکس طی کنید و همه چیز را سر جای خود محکم کنید. شیر اصلی آب را باز کنید و شیر شما دیگر چکه نمی‌کند.

 

رفع نشت آب در شیرآلات پیچی

 

تعویض مغزی شیرآلات پیچی

تعویض مغزی تقریبا مشابه با مراحل تعویض واشر است. به این صورت که درپوش شیر را بردارید و پیچ کوچک آن را باز کنید. اکنون فلکه را بیرون آورید تا به مغزی دسترسی داشته باشید. توسط آچار مغزی را در خلاف جهت عقربه های ساعت باز کنید. در این مورد نیز معمولاً بقایای واشر به داخل شیر آب افتاده است. آن‌ها را بیرون آورده و مغزی جدید را جایگزین کنید. مغزی‌های جدید در بازار همگی دارای واشر هستند و نیازی به قرار دادن واشر جداگانه نیست.

در آخر لازم به ذکر است که کیفیت شیرآلات و کارتریج آنها رابطه مستقیمی با نشتی آب دارد. هرچقدر کیفیت شیرآلات شما بالاتر باشد ، مشکلات و خرابی‌های کمتری وقت شما را خواهد گرفت. 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ تیر ۹۹ ، ۱۲:۵۸
متخصص