آموزش تاسیسات ساختمان

آموزش نکات قابل توجه در رابطه با بهداشت آب و فاضلاب ،نگهداری و تعمیر موتورخانه ،نگهداری از تاسیسات ، شوفاژ ، شیر آلات ، بهداشت آشپزخانه ، حمام و توالت و …

آموزش تاسیسات ساختمان

آموزش نکات قابل توجه در رابطه با بهداشت آب و فاضلاب ،نگهداری و تعمیر موتورخانه ،نگهداری از تاسیسات ، شوفاژ ، شیر آلات ، بهداشت آشپزخانه ، حمام و توالت و …

۱ مطلب در مهر ۱۳۹۹ ثبت شده است

همانطور که میدانید،در تصفیه خانه های آب شهری جهت گند زدایی آب از کلر استفاده میشود، این ماده (کلر) که به دلیل در دسترس بودن و ارزان بودن استفاده میشود دارای مضرات زیادی بوده و باعث بیماری های بسیاری میشود.حذف کلر از آب به دلیل تاثیرات نامطلوب کلر موجود در آب های آشامیدنی بر سلامت بدن یکی از گام های بسیار ضروری در تصفیه آب به شمار می رود. به همین دلیل روش ها و شیوه های مختلفی برای این منظور ارائه شده اند که هر یک دارای ویژگی های خاص و مزایا و معایبی می باشند که در حین استفاده از آنها باید مد نظر قرار گیرند. ورود کلر به بدن می تواند مشکلات متعددی از قبیل بیماری های پوستی و ریوی و همچنین ریزش مو و سرطان را به همراه داشته باشد.در ادامه این مقاله میخواهیم به راههای حذف کلر از آب آشامیدنی بپردازیم، با ما همراه باشید.

حذف کلر از آب آشامیدنی

حذف کلر با استفاده از جوشاندن آب

این روش برای از بین بردن میکروب و حذف کلر از آب انجام میشود که با حرارت دادن آب و جوشاندن آن برای مدت طولانی همراه است.لازم است بدانید که جوشاندن آب نمیتواند میکروب و باکتری را از آن حذف نماید و همینطور جوشاندن آبی که دارای کلر است میتواند طعم کهنگی به آب دهد.همچنین در این روش حجم زیادی از آب با جوشاندن طولانی مدت هدر رفته و مصرف انرژی نیز در آن زیاد می باشد. به منظور خروج کلر از آب با جوشاندن و جلوگیری از تبخیر زیاد آب، بهتر است درب ظرف را کمی باز بگذارید.

کلر زدایی با ویتامین C و آب لیمو

یکی از روش های رایج و ساده برای کلر زدایی از آب، استفاده از قرص های ویتامین C و آبلیمو می باشد.این روش که نسبتا روش ارزانی است،

به ازای هر لیتر چند قطره لیمو داخل آب میچکانیم و این ماده باعث حذف شدن کلر میشود، البته در این روش کلر در آب از بین میرود اما تاثیری به حذف املاح مضر در آب ندارد.در صورت استفاده از قرص های ویتامین سی، در هر 3.8 لیتر آب استخر، 40 میلی گرم قرص ویتامین C لازم است استفاده شود.

قرار دادن آب در معرض هوای آزاد

در این روش،با توجه به اینکه کلر موجود در آب قادر به ترکیب با هوا شده و واکنش نشان دهد، می توان از این خاصیت برای کلرزدایی استفاده نمود. برای این کار باید آب را برای چند ساعت در ظروف در باز در محیط باز قرار داد تا کلر آن کاهش پیدا کند. توجه داشته باشید که حداقل ۱۰ الی ۲۰ دقیقه مبنا بر میزان آب، باید آب در فضای باز قرار گیرد، البته این روش علاوه بر وقت گیر بودن ممکن است آلودگی هایی را به آب نیز وارد کند، بنابراین پیشنهاد نمیشود.

استفاده از دستگاه تصفیه آب خانگی

بهترین راه برای از بین بردن کلر در آب آشامیدنی،استفاده از دستگاه تصفیه آب خانگی میباشد.دستگاه تصفیه آب خانگی که به  آب شیرین کن نیز معروف است، میتواند به وسیله فیلترهای خود،کلر موجود در آب را به راحتی حذف نموده  و همچنین با استفاده از روش اسمز معکوس تمام آلاینده های موجود در آب مانند آرسنیک، میکروب، باکتری، ویروس و… با ضریب دقت ۹۹،۹ درصد به طور کامل ازبین ببرد.در حذف کلر با دستگاه تصفیه آب به روشهای مختلفی از جمله استفاده از روش کربن فعال(Active Carbon) ، فیلتراسیون (UF) و اسمز معکوس (RO) می باشد، که این سه روش قادر به حذف تمام ناخالصی موجود در آب، حذف کلر ،حذف املاح و میکروب های موجود در آب مانند انواع باکتری ها، نیترات، نیتریت و همچنین رنگ و طعم آب می باشد.

 

 

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ مهر ۹۹ ، ۱۴:۱۵
متخصص