آموزش تاسیسات ساختمان

آموزش نکات قابل توجه در رابطه با بهداشت آب و فاضلاب ،نگهداری و تعمیر موتورخانه ،نگهداری از تاسیسات ، شوفاژ ، شیر آلات ، بهداشت آشپزخانه ، حمام و توالت و …

آموزش تاسیسات ساختمان

آموزش نکات قابل توجه در رابطه با بهداشت آب و فاضلاب ،نگهداری و تعمیر موتورخانه ،نگهداری از تاسیسات ، شوفاژ ، شیر آلات ، بهداشت آشپزخانه ، حمام و توالت و …

چطور نشتی شیر آب را برطرف کنیم ؟

پنجشنبه, ۱۹ تیر ۱۳۹۹، ۱۲:۵۸ ب.ظ

قبل از هرنوع توضیحی لازم به ذکر است که انواع مختلفی از شیرآلات وجود دارند و روش تعمیر هرکدام متفاوت میباشد .در این مقاله میخواهیم در رابطه با رفع چکه در شیرآلات کلاسیک (پیچی قدیمی) و شیرآلات اهرمی صحبت کنیم . برای حل این مشکل مراحل زیر را بررسی میکنیم :

بررسی علت نشتی

به‌طور کلی چکه کردن شیر آب می‌تواند دلایل گوناگونی مانند زنگ زدگی، جمع شدن مواد معدنی و رسوبات، آسیب کارتریج، خراب شدن واشر و… داشته باشد. توجه داشته باشید که که اگر شیرآلات شما اهرمی است به احتمال زیاد مشکل از کارتریج است و باید به سراغ این بخش بروید و اگر شیرآلات شما پیچی یا کلاسیک است نشت آب می‌تواند ۲ دلیل داشته باشد. اول اینکه واشر شیر خراب شده که می‌توان آن را تعویض کرد. دلیل دوم خرابی مغزی است که در این صورت باید با یک مغزی جدید جایگزین شود.

رفع نشت آب در شیرآلات اهرمی

این نوع از شیرآلات به ندرت خراب می‌شوند و چکه می‌کنند. در صورت خراب شدن ، تنها راه ، تعویض کارتریج است. البته خراب شدن کارتریج بسیار نادر میباشد ، به همین دلیل ممکن است پس از خراب شدن نتوانید به آسانی عین کارتریج شیرآلاتتان را در بازار پیدا کنید. اما در هر صورت مراحل تعویض کارتریج در شیرآلات اهرمی به این ترتیب است:

۱.  ابتدا باید درپوش شیر را پیدا کنید. این درپوش برخلاف شیرآلات فلکه‌ای بسیار کوچک میباشد. گاهی در جلوی شیر قرار دارد و دارای ۲ علامت کوچک آبی و قرمز است. گاهی هم در پشت شیر قرار گرفته و هیچ رنگی روی آن مشاهده نمی کنید. در هر صورت توسط نوک چاقو یا هر جسم نوک تیز آن را بیرون بیاورید.

۲. توسط آچار آلن پیچ کوچک پشت درپوش را باز کنید. با اندکی فشار می توانید اهرم شیر را به راحتی  از جای خود بیرون بیاورید.

۳. اکنون یک درپوش از جنس کروم جهت زیبایی شیر مشاهده می‌کنید. این درپوش را توسط دست می‌توانید بچرخانید و باز کنید.

۴. در این مرحله با یک پیچ زردرنگ روبرو می شوید. برای باز کردن این پیچ نیاز به آچار خواهید داشت. آچار را روی اندازه دقیق تنظیم کرده و با دقت آن را خلاف جهت عقربه‌های ساعت باز کنید.

۵. اکنون کافی است کارتریج را با دستان خود بیرون کشیده و با یک کارتریج نو تعویض کنید. دقت کنید که خارهای کارتریج که روی بدنه شیر قرار می‌گیرد را در جای خود قرار دهید.

۶. مراحل طی شده را به صورت برعکس طی کنید. اکنون شیر شما باید درست شده باشد. می‌توانید جریان اصلی آب را باز کرده و از یک فضا بدون صدای چکه شیر آب لذت ببرید.

 

رفع نشت آب در شیر آلات اهرمی

 

رفع نشت آب در شیرآلات پیچی

همان‌طور که گفتیم، چکه این نوع شیرآلات به ۲ دلیل می باشد. اگر واشر شیر خراب شده باشد باید واشر را تعویض کرد. اما در صورتی که مغزی شیر به کلی خراب شده یا هرز شده باشد، در این حالت نیز باید مغزی عوض شود. در ادامه روش انجام هر یک از این دو تعویض را یاد خواهیم گرفت :

برای تعویض واشر شیرآلات کلاسیک به ۲ ابزار نیاز دارید. پیچ گوشتی و آچارفرانسه. بعد از آماده کردن این ابزار مراحل زیر را طی کنید:

۱. قبل از هر چیز شیر اصلی آب را ببندید یا  فلکه اصلی آب را قطع کنید تا زمانی که  تعمیر شیر آب به پایان برسد.

۲. ابتدا درپوش شیر را توسط نوک پیچ گوشتی یا چاقو بیرون بیاورید. این درپوش معمولاً با رنگ‌های آبی و قرمز برای تشخیص آب سرد و گرم مشخص است. پس از باز کردن درپوش با یک پیچ کوچک روبرو می شوید. این پیچ را توسط پیچ گوشتی باز کنید. ممکن است با گذشت زمان این پیچ زنگ زده باشد و رسوبات مانع از باز کردن آن شود. می توانید با از چند ضربه ملایم آچار به پشت پیچ گوشتی برای شل کردن پیچ و سست کردن رسوبات استفاده کنید.

۳. اکنون می‌توانید فلکه را بیرون بکشید. پس از بیرون آوردن فلکه، مغزی شیر را مشاهده خواهید کرد که زردرنگ است. آچار فرانسه را در اطراف مغزی محکم کرده و خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید. پس از باز کردن مغزی کار اصلی شما تمام شده است.

۴. در این مرحله معمولاً با یک واشر پلاسیده روبرو می‌شوید. گاهی اوقات واشر آن‌قدر خورده شده که به قطعات کوچک تبدیل شده و به داخل شیر آب افتاده است. توسط پیچ گوشتی این قطعات را بیرون بیاورید. پیشنهاد می‌کنیم اندکی فلکه آب را باز کنید تا جریان آب قطعات اضافی واشر را بیرون بیاورد. مراقب باشید تنها اندکی آب را باز کنید.

۵. واشر توسط یک پیچ کوچک به مغزی متصل می‌شود. در اغلب شیرآلات این پیچ دوسو یا چهارسو می باشد. اما در برخی دیگر پیچ چندضلعی استفاده شده و لازم است توسط انبردست یا آچار باز شود. اغلب با هر نوع پیچ گوشتی می‌توان این پیچ را باز کرد.

۷. پیچ را باز کرده و بقایای واشر را دور بیندازید. اکنون واشر جدید را در جای خود قرار دهید. سعی کنید واشری تهیه کنید که انعطاف پذیر باشد. پس از قرار دادن واشر، پیچ آن را محکم کنید.

۸. اکنون مراحل ذکر شده را به صورت برعکس طی کنید و همه چیز را سر جای خود محکم کنید. شیر اصلی آب را باز کنید و شیر شما دیگر چکه نمی‌کند.

 

رفع نشت آب در شیرآلات پیچی

 

تعویض مغزی شیرآلات پیچی

تعویض مغزی تقریبا مشابه با مراحل تعویض واشر است. به این صورت که درپوش شیر را بردارید و پیچ کوچک آن را باز کنید. اکنون فلکه را بیرون آورید تا به مغزی دسترسی داشته باشید. توسط آچار مغزی را در خلاف جهت عقربه های ساعت باز کنید. در این مورد نیز معمولاً بقایای واشر به داخل شیر آب افتاده است. آن‌ها را بیرون آورده و مغزی جدید را جایگزین کنید. مغزی‌های جدید در بازار همگی دارای واشر هستند و نیازی به قرار دادن واشر جداگانه نیست.

در آخر لازم به ذکر است که کیفیت شیرآلات و کارتریج آنها رابطه مستقیمی با نشتی آب دارد. هرچقدر کیفیت شیرآلات شما بالاتر باشد ، مشکلات و خرابی‌های کمتری وقت شما را خواهد گرفت. 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۴/۱۹
متخصص

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی