آموزش تاسیسات ساختمان

آموزش نکات قابل توجه در رابطه با بهداشت آب و فاضلاب ،نگهداری و تعمیر موتورخانه ،نگهداری از تاسیسات ، شوفاژ ، شیر آلات ، بهداشت آشپزخانه ، حمام و توالت و …

آموزش تاسیسات ساختمان

آموزش نکات قابل توجه در رابطه با بهداشت آب و فاضلاب ،نگهداری و تعمیر موتورخانه ،نگهداری از تاسیسات ، شوفاژ ، شیر آلات ، بهداشت آشپزخانه ، حمام و توالت و …

علت بوی بد فاضلاب چیست ؟

جمعه, ۲۷ تیر ۱۳۹۹، ۰۴:۱۶ ب.ظ

علت بوی بد فاضلاب

 

حتما برایتان پیش آمده است که در برخی ساختمان ها بوی بد چاه فاضلاب به مشامتان برسد و از خود بپرسید علت بوی بد چاه فاضلاب ناشی از چیست و چگونه می توان مانع از انتشار بوی بد چاه از آپارتمان، ساختمان ها و ... شد؟ با ما همراه شوید تا با ارائه توضیحات مختلف از جمله این موضوع را باهم بررسی نماییم.

بوی بد فاضلاب نشان دهنده نشت گاز سمی سولفید هیدروژن یا گاز فاضلاب به داخل منزل میباشد.این بو می تواند دائمی باشد و یا فقط در زمانهای مختلفی به مشام برسد ، می تواند بسیار غلیظ باشد و یا بوی رقیقی داشته باشد. همانطور که شما هم احساس کرده اید این بو می تواند بویی شبیه بوی  تخم مرغ  گندیده داشته باشد و در آشپزخانه ، توالت ، حمام و یا هرجای دیگر از ساختمان به مشام برسد.دلایل به وجود آمدن این بوها عبارت اند از :

  • کهنه شدن چاه فاضلاب: خوشبختانه با وجود لوله های فاضلابی نصب شده در ساختمان های تهران، کمتر کسی دارای چاه فاضلاب است. اما اگر در خانه چاه فاضلابی دارید، کهنه و قدیمی شدن آن می تواند علت بوی فاضلاب در آپارتمان باشد.
  • پر شدن چاه فاضلاب: چاه های فاضلاب موجود در ایران در زیر ساختمان است و چون درب این چاه ها فاصله زیادی از سطح زمین دارد پس تشخیص پر شدن آن کار هر کسی نیست و نیاز به متخصص دارد تا با دستگاه این کار را انجام دهد. گاهی لازم است از یک شرکت تخلیه چاه بخواهید چاه فاضلاب ساختمانتان را بررسی نماید.
  • نشت چاه فاضلاب: گاهی اوقات پر شدن چاه و همچنین تخلیه نکردن آن سبب ایجاد بوی نامطبوع می گردد.
  • گازهای سپتیک: فاضلاب داخل چاه همواره به وسیله باکتری های موجود در حال تجزیه شدن است و این کار سبب تولید گازهایی با نام متان، آمونیاک و… می گردد که به مجموعه این گازها “سپتیک” می گویند. این گازها در غلظت های پایین باعث ایجاد بوی فاضلابی می شوند که گاهی اوقات شما آنها را استشمام می کنید اما در غلظت های بالا می تواند باعث صدمه دیدن به دستگاه تنفسی انسان شوند.
  • خشک بودن شتر گلویی: نقش اصلی شتر گلو یا لوله خمیده در لوله کشی ساختمان ها، جلوگیری از خروج این گازها و رفع بوی زننده فاضلاب می باشد. اما در مواردی به دلیل نبود آب در این لوله گازها از آن خارج می شوند. در واقع اگر در خمیدگی این لوله آب وجود نداشته باشد این اتفاق می افتد. چرا که وجود آب باعث می شود، زمانی که گازها قصد خروج از لوله را دارند، داخل آب حل شوند. پس همواره داخل این لوله آب بریزید.
  •  گیر کردن مواد غذایی در لوله آشپزخانه: شستشوی ظروف روغنی و همچنین وارد کردن مواد غذایی به داخل لوله، باعث می شود به مرور زمان این مواد در یک جا انباشته شوند و به دلیل فاسد بودن بوی بدی را در محیط پراکنده کنند.به همین دلیل از ریخته شدن پسماند غذاها در چاه ظرفشویی خودداری کنید.
  • انباشته شدن مواد زائد داخل شتر گلویی: گاهی اوقات خود این شتر گلویی علت بوی فاضلاب در آپارتمان است. چون مواد زائدی که در خمیدگی این لوله جمع می شوند، با گذر زمان به دلیل فاسد بودن باعث نشت بوی فاضلاب می شوند. برای از بین بردن این بو کافی است از فلاش تانک استفاده نمایید.

خطرات بوی ناخوشایند گاز فاضلاب

گاهی بوی زننده ای  که از چاه ها ی منزل به مشام شما میرسد، ممکن است خطرناک بوده و آسیب‌های جبران ناپذیری را در پی داشته باشد که نیازمند برطرف نمودن سریع آن است.یکی از این خطر ها، خطر گاز سمی متان است که گاهی به مقدار کم در این گازهای بد بو یافت میشود.این گاز بسیار خطرناک است،زیرا می‌تواند موجب انفجار و یا سبب خفگی (محرومیت از اکسیژن) کشنده و مهلک شود. محتوای فاضلاب نیز می‌تواند مقادیر کم و ناچیزی گاز هیدروژن سولفید داشته باشد که بعداً می‌تواند به سلامتی فرد آسیب برساند.

خطر بعدی عفونت باکتریایی است . بوی گاز فاضلاب در خانه می‌تواند موجب عفونت باکتریایی شود که مستقیماً بر سینوس‌ها تأثیر می‌گذارد.

هم چنین این گاز می‌تواند منجر به هاگ‌های کپکی نیز بشود که در مقابل باعث مشکلاتی همچون آسم، حساسیت‌ها، خارش‌ها و سوزش‌های پوستی خواهد شد.

چطور بوی بد فاضلاب را از بین ببریم؟

  • آب با سرکه و جوش شیرین
     برای این روش به نصف لیتر آب گرم، کمی سرکه و جوش شیرین نیاز دارید .آب را به کاسه به همراه ۲۰۰ میلی لیتر سرکه اضافه کنید و۱۰۰ گرم جوش شیرین اضافه کنید.سریعا مخلوط را در فاضلاب ریخته و پس از نیم ساعت، یک لیتر آب جوش بریزید.همانطور که می‌بینید، این روشی مقرون به صرفه و ساده برای خلاص شدن از بوی بد ناشی از فاضلاب آشپزخانه تان است. همچنین می‌توانید از این کار برای بوی زننده حمام و توالت استفاده کنید.
  • محلول نمک، یخ و لیمو
     با استفاده از این روش می توانید مواد فاسدی را که در لوله گیر کرده اند را از بین ببرید. یخ های تکه تکه شده را به اطراف لوله فاضلاب ریخته، سپس 1 تا 2 پیمانه نمک را داخل لوله بریزید. از پوست لیمو هم برای معطر کردن لوله استفاده کنید تا لوله  تا بوی مرکبات بگیرد.
  • استفاده از آب و مخمر
     تنها چیزی که نیاز دارید یک مخمر نان و آب است.یک فنجان آب جوش را به یک بسته مخمر اضافه و بگذارید حل شود. مخلوط را در فاضلاب آشپزخانه بریزید و بگذارید تمام شب بماند. این ترفند ساده و ارزان نیز می تواند در حمام و رختشوی خانه به کار رود.
  • جوش شیرین و سرکه سفید 
    این روش تقربا مشابه گزینه اول است، اما فرآیند آن کمی متفاوت است. یک فنجان جوش شیرین را زمانی که خشک است ،درون فاضلاب بریزید.یک ظرف کوچک سرکه سفید اضافه کنید، که بلافاصله شروع به فوم می شود. بعد از 15 دقیقه، کمی آب به پایین سرازیر می شود. این مراحل ساده هر گونه بوی بد را از فاضلاب آشپزخانه از بین خواهد برد.

چطور از ایجاد بوی بد در آشپزخانه جلوگیری کنیم؟

اساسی ترین توصیه، اجتناب از شستن هر گونه مواد باقیمانده در فاضلاب است.همچنین شوینده هایی که برای شستن ظرف‌ها به کار می‌روند می‌توانند باعث ایجاد چسبیدن غذا به لوله‌ها شوند. برای جلوگیری از وقوع این اتفاق با پیروی از برخی از مراحل ذکر شده استفاده از جوش شیرین میتواند موثر باشد.

در صورتی که روش های خانگی ذکر شده برای حل مشکل شما کارساز نبود،بهتر است از یک شرکت لوله بازکنی برای حل این مشکل کمک بگیرید.

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۴/۲۷
متخصص

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی